مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2629
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1397/04/24

مصرف زیادی هویج خام چه بلایی سرمان می‌آورد؟


 
هویج خام اسنکی سالم و راحت بوده اما مصرف مقدار زیاد آن می تواند منجر به مشکلاتی شود. میزان فیبر موجود در هر فنجان هویج، ۳.۴ گرم بوده و این درحالیست که زیاده روی در مصرف هویج خام می تواند باعث مشکلات روده ای و اختلال در جذب آن شود. مصرف مقدار زیاد هویج همچنین می تواند موجب تغییر رنگ پوست شود که البته بی خطر است.

هشدار زرد

هویج حاوی کاروتن یک رنگدانه زرد بوده که پیش ساز ویتامین A است. مصرف زیاد سبزیحاتی با مقدار کاروتن بالا مانند هویج ممکن است باعث تغییر رنگ پوست به زردی شود. این تغییر رنگ در قسمت هایی از بدن مانند کف دست و کف پا که غددعرق بیشتر بوده فراوان تر است. این تغییر رنگ همچنین ممکن است در خط خنده ی اطراف بینی نیز ظاهر شود. می توان گفت سمیت ویتامین A علت این پدیده بی ضرر نبوده؛ چرا که با کاهش مقدار دریافت، این تغییر رنگ ها ناپدید می شود. پختن هویج و له کردن آن همچنین باعث افزایش میزان در دسترس کاروتن برای جذب خواهد شد.
ناراحتی های گوارشی

هویج حاوی فیبر بوده که فیبر یک بخش ضروری برای هر رژیم غذایی محسوب می شود. بسیاری از امریکایی ها فیبر کافی دریافت نمی کنند به طوریکه مصرف روزانه فیبر آنها حدود ۱۴ گرم است. براساس دانشگاه کلرادو، میزان مصرف روزانه توصیه شده فیبر براساس جنسیت و وزن افراد متفاوت است اما بهتر است به ازای مصرف روزانه هر ۱۰۰۰ کالری ۱۴ گرم فیبر و به ازای مصرف هر ۲۵۰۰ کالری ۳۵ گرم فیبر مصرف شود. درست است که افزایش مصرف فیبر فوایدی دارد اما افزایش سریع آن منجر به ناراحتی های معده مانند نفخ می شود. در حقیقت افزایش ناگهانی فیبر مصرفی موجب بروز این علائم خواهد شد که براساس توصیه موسسه لینوس پاولینگ، برای جلوگیری از ناراحتی های گوارشی بهتر است بالا بردن میزان فیبر مصرفی به طور تدریجی باشد همچنین میزان دریافت مایعات را تا ۱.۸ لیتر در روز افزایش دهید.
یبوست

در صورت عدم مصرف آب کافی، دریافت مقدار زیاد فیبر می تواند موجب یبوست شود. اگر مصرف فیبر زیاد به آهستگی صورت نگیرد، پردازش آن برای بدن دشوار خواهد بود. همچنین در موارد حاد، انسداد روده نیز می تواند ایجاد شود. بنابراین مصرف مقدار آب کافی از بروز یبوست جلوگیری خواهد کرد.
جذب ویتامین و مواد معدنی

مصرف مقدار زیاد مواد غذایی حاوی فیبر از جمله هویج می تواند با جذب کلسیم، مس، آهن، منیزیم و روی تداخل داشته باشد. تداخل با جذب ویتامین و موادمعدنی همچنین منجر به کمبودهای تغذیه ای به ویژه در کودکان خواهد شد. بسیاری از افرادی که مصرف فیبر بالایی دارند باید برای جلوگیری از این مشکلات ویتامین ها و موادمعدنی کافی دریافت کنند.

 

 

 


کلمات کلیدی : مضرات مصرف بیش ازحد هویج خام نرم افزار درمانگاه ازمایشگاه دندانپزشکی تصویربرداری داروخانه
مرجع خبر : http://behdasht.news