مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2656
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1398/10/25

سلامت الکترونیک چیست؟


سازمان جهانی بهداشت، سلامت الکترونیک را استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه سلامت تعریف می کند. در واقع سلامت الکترونیک به معنای استفاده از فناوری های دیجیتالی و ارتباطاتی مانند رایانه، اینترنت، تلفن همراه، نرم افزار و برنامه های پزشکی برای بهبود سطح سلامت و خدمات درمانی است

مزایا و معایب سلامت الکترونیک

سلامت الکترونیک نیز مانند هر پدیده دیگری مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مزایا

سلامت الکترونیک بدان معنی است که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای بیماران و پزشکان به صورت آنلاین و در هر مکانی در دسترس خواهد بود و استفاده از پرونده های کاغذی که فضای زیادی از مراکز پزشکی را اشغال کرده اند، متوقف خواهد شد.

مهمترین مزیت استفاده از سلامت الکترونیک کاهش زمان برای دسترسی به پزشک است. بیمار می تواند در صورت بروز شرایط اضطراری بلافاصله با پزشک مورد نظر در تماس باشد و راهنمایی لازم را دریافت کند.

سلامت الکترونیک منجر به ایجاد ارتباط بهتر بین پزشک و بیمار می شود. بیمار می تواند به راحتی با پزشک در هر نقطه و هر زمانی از طریق اینترنت مشورت کند. هر چه ارتباط بین بیمار و پزشک بیشتر باشد، پزشک در مورد عادت های روزانه بیمار اطلاعات بیشتری خواهد داشت و در نتیجه با توجه به شرایط نسخه بهتری برای بیمار تجویز خواهد کرد و احتمال خطاهای پزشکی کاهش می یابد.

 

معایب

سلامت الکترونیک تنها در صورت وجود زیر ساخت های لازم قابل استفاده خواهد بود. به عنوان مثال بدون وجود اینترنت یا رایانه نمی توان از خدمات آن استفاده کرد.

حریم خصوصی در سلامت الکترونیک در معرض خطر قرار می گیرد، زیرا در صورت هک شدن سیستم ها سوابق درمانی افراد در دسترس افراد غیر مسئول قرار خواهد گرفت.

به طور کلی استفاده از سلامت الکترونیک و فناوری پزشکی موجب صرفه جویی در وقت و هزینه و ایجاد ارتباط بهتر بین بیمار و کادر درمانی شده است و بسیاری از بیماران و پزشکان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود قرار داده است.

 


کلمات کلیدی : سلامت الکترونیک سلامت، پزشکی، نرم افزار، فناوری پزشکی
مرجع خبر : https://www.who.int/ehealth/en/ https://www.britannica.com/science/e-health http://www.digitalqatar.qa/en/2012/12/31/what-is-e-health-and-why-it-is-important/ https://www.eztalks.com/healthcare/what-is-ehealth.html