مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2748
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1400/06/15

راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا واکسیناسیون است


راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا واکسیناسیون است

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل کرونا واکسیناسیون است، گفت: علاوه بر واکسیناسیون و حتی بعد از آن رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در حاشیه نشست با رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این روزها که همه دل‌ها متوجه امام حسین(ع) است و مردم حاجات خود را از ایشان می خواهند ما هم از اباعبدالله می خواهیم که ان شاالله کمک کنند تا مشکلات مردم‌ به خصوص در حوزه سلامت رفع شود، گفت: متاسفانه امروزه شاهد یک فاجعه هستیم و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان عزیز ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دهند و خانواده های عزیزی داغدار می شوند و این موضوع برای من و همکارانم یک واقعه تلخ است.
وی ادامه داد: همه تلاش ما این است که بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم، همپای تمام مردم و بیماران عزیز، همه کادر سلامت شبانه روزی برای ارائه خدمات در تلاش هستند و تمام امکانات وزارت بهداشت هم برای مهار بیماری بسیج شده است.

 

کرونا در مرحله نخست بیماری خود را به خوبی نشان نمی دهد

وزیر بهداشت با بیان اینکه کرونا در مرحله نخست بیماری خود را به خوبی نشان نمی دهد و علائمی همچون سرماخوردگی دارد، خاطرنشان کرد: من کرونا را به یک زلزله یا سیل تشبیه می کنم، هنگام وقوع زلزله ممکن است تلفاتی ایجاد نشود. یا مشخص نباشد اما بعد از آن خسارت هایی که به بار آمده خود را نشان می دهد.

دکتر عین اللهی تصریح کرد: زمانی که ویروس کرونا وارد بدن می شود در برخی افراد تمام سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند. ممکن است ویروس از بین برود اما عوارض بعد از عفونت ویروس همراه فرد خواهد بود. اکنون بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند به عوارض بعد از بیماری ویروسی دچار شده اند.

وی با بیان اینکه فروکش کردن این بیماری حداقل چند هفته زمان لازم دارد، توضیح داد: ما تا امروز از کلمه مدافعان سلامت استفاده می کردیم اما امروز از لفظ دیگری به عنوان مجاهدین واکسیناسیون در کنار آن استفاده خواهم کرد؛ واکسیناسیون یکی از راه حل های بزرگی است که می تواند همه گیری کرونا را کنترل کند. در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده و ما هم در تجربیات خود کسب کرده ایم این موضوع مشهود است که واکسیناسیون به سرعت از بسیاری از موارد مرگ و میر جلوگیری خواهد کرد.

دکتر عین اللهی افزود: هرجایی از دنیا که واکسیناسیون انجام شده است، میزان مرگ و میر کاهش یافته است. افرادی که واکسن تزریق می کنند به بیماری مبتلا می شوند اما در اغلب موارد شدت بیماری کاهش می یابد، بنابراین راهبرد اصلی وزارت بهداشت برای کنترل بیماری واکسیناسیون است.

واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد

وی با بیان اینکه متاسفانه وقتی که دولت را تحویل گرفتیم با کمبود واکسن مواجه شدیم، گفت: در همین راستا رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و وزرای ذیربط و وزارت بهداشت با تلاشی شبانه روزی برای تامین واکسن اقدام کردند و امروز این مژده را می دهم که واکسن به مقدار کافی وارد کشور شده و واردات همچنان ادامه دارد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ان شاالله تا یکی دو ماهی که تا شروع موج بعدی مانده است، بتوانیم تعداد زیادی از افراد را واکسینه کنیم و برای این امر از مردم عزیز و همه ارگان هایی که همیشه در صحنه بوده اند، کمک می خواهیم تا به ما یاری برسانند.

دکتر عین اللهی ادامه داد: در برخی استان ها حرکت های انقلابی و جهادی انجام شده است؛ به طور مثال در اهواز حسینیه ای را  انجام واکسیناسیون بیست و چهار ساعته اختصاص داده بودند؛ هرکه می تواند با قرار دادن فضا و نیروی انسانی به وزارت بهداشت کمک کند. ما از همه نهادها همچون سپاه، ارتش، هلال احمر و آموزش و پرورش طلب یاری داریم.

وی با بیان اینکه صف های طولانی واکسن که این روزها به دلایل متعدد شاهد هستیم، باید جمع شوند، گفت: باید شرایط به گونه ای شود که ما منتظر مردم بمانیم تا برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند، احترام و کرامت مردم باید حفظ شود که این امر با همراهی همه محقق خواهد شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بعد از انجام واکسیناسیون، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات باید همواره مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: ما بعد از انجام واکسیناسیون بحث قرنطینه هوشمند را اجرایی خواهیم کرد.

دکتر عین اللهی ادامه داد: ان شاالله برنامه داریم محدودیت هایی که برای کرونا در کشور ایجاد شد را لغو کنیم و افرادی که واکسن تزریق کرده باشند بتوانند تردد کنند.

امروزه واکسیناسیون یک امر جهادی و فی سبیل الله است

وی با اشاره به اینکه ما در کشور سابقه بسیار خوبی در امر واکسیناسیون های وسیع داریم، عنوان کرد: فلج اطفال در کشور ما بسیار شایع بود که با انجام واکسیناسیون توانستیم بیماری را کنترل کنیم. در مورد سرخک نیز این تجربه موفق را داریم.

وزیر بهداشت در ادامه ضمن تشکر از رسانه ها به خصوص صدا و سیما در همراهی وزارت بهداشت در دوران شیوع کرونا، مطرح کرد: تقاضا داریم در امر واکسیناسیون که کاری جهادی و انقلابی است رسانه ها کماکان همراه ما باشند تا بتوانیم همه سازمان و بخش ها را در این امر دخیل کنیم.

دکتر عین اللهی به اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه اشاره کرد و گفت: از آنحایی که اولویت نخست دولت واکسیناسیون است، خوشبختانه اعتبارات لازم در نظر گرفته شده که سبب شده واکسن به میزان کافی وارد شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه امروزه واکسیناسیون یک امر جهادی و فی سبیل الله است، اظهار داشت: قرارگاه واکسیناسیون به صورت بیست و جهارساعته در وزارت بهداشت تشکیل شده و بر میزان واکسیناسیون و فعالیت دانشگاه ها نظارت خواهد کرد. از آنجایی که تصمیم نداریم واکسن دپو کنیم هر استانی که در امر واکسیناسیون بهتر عمل کند، واکسن بیشتری دریافت خواهد کرد.

وی در پایان به واکسیناسیون هوشمند اشاره و مطرح کرد: در تفاهم نامه ای که روز گذشته با وزارت گردشگری داشتیم، مقرر شد واکسیناسون همه افرادی که در هتل ها و در قسمت های گردشگری مشغول هستند انجام شود. همچنین واکسیناسیون همه والدین دانش آموزان بدون درنظر گرفتن رده سنی در اولویت قرار دارد، البته به دنبال تامین واکسن گروه های سنی ۱۲ تا ۱۸ سال هم هستیم که اعلام خواهیم کرد.

کلمات کلیدی : کرونا ، وزارت بهداشت ، واکسیناسیون
مرجع خبر : www.behdasht.gov.ir