مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2832
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1400/09/07

دریافت کنندگان واکسن کرونا می‌توانند ناقل ویروس باشند؟


دریافت کنندگان واکسن کرونا می‌توانند ناقل ویروس باشند؟

همزمان با افزایش شمار افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاهش یافته است. متخصصان همواره تاکید دارند حتی افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند.

اما سوالی که همواره مطرح می‌شود این است که استفاده از واکسن کرونا به چه میزان می‌تواند مانع از انتقال کووید ۱۹ از فردی به فرد دیگر شود؟ دانشمندان آمریکایی در تحقیقات جدید خود به این سوال پاسخ دادند.

محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا دریافتند افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده اند احتمال بسیار اندک و ناچیزی وجود دارد که بتوانند ویروس را به دیگر افراد منتقل کنند.

کریستوفر بیرن بروک، یکی از متخصصان در این رابطه می‌گوید: تزریق واکسن کرونا به طور موثری فرد را از زنجیره انتقال ویروس خارج می‌کند. حتی این موضوع درباره نوع دلتای کرونا که قابلیت انتقال پذیری بیشتری هم دارد صدق می‌کند. گرچه احتمال بسیار ناچیز انتقال ویروس در شرایط خاص در افراد واکسینه شده وجود دارد، اما یافته‌های محققان حاکی از آن است که این احتمال نسبت به حالتی که فرد واکسن دریافت نکرده ناچیز است.

نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد افراد واکسینه شده ۶۳ درصد کمتر از افرادی که واکسن دریافت نکرده اند احتمال دارد که دیگران را به کرونای نوع دلتا آلوده کنند. این مورد درباره سایر گونه‌ها متفاوت است.

برای مثال، تحقیقات دانشمندان هلندی نشان داد افرادی که واکسن را دریافت کرده اند، ۷۳ درصد کمتر احتمال دارد افرادی که واکسن دریافت نکرده اند را به گونه آلفا مبتلا کنند.

محققان می‌گویند اگرچه احتمال انتقال ویروس از افراد واکسینه شده بسیار ناچیز است اما توصیه می‌شود همزمان با اوج گیری همه گیری کرونا، این افراد نیز در مکان‌های سرپوشیده شده و عمومی شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.


کلمات کلیدی : ویروس کرونا، ناقل کرونا، ویروس، واکسن کرونا
مرجع خبر : https://www.yjc.news