مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2369
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1396/12/22

علت خشکی پوست نوزادان و درمان آن


خشکی پوست در کودکان

برای پی بردن به علل خشکی پوست در نوزادان ابتدا باید فهمید پوست آنها از چه چیزی تشکیل شده است. هنگامی که نوزادان متولد می‌شوند، بر روی بدن آن‌ها مادۀ نسبتا سفید رنگی (ورنکس کیسوسا) مشاهده می‌شود که پوست را از دوران جنینی در بدن مادر پوشانده و محافظت کرده است. پس از تولد این ماده توسط پزشک زدوده می‌شود که در نتیجۀ آن برای اولین بار در خارج از رحم، پوست بدن نوزاد در معرض عناصر موجود در هوا قرار می‌گیرد.

این امر موجب می شود که لایۀ فوقانی پوست نوزاد چند روز پس از تولد خشک شده و بیفتد. در صورتی که پوست به اندازۀ کافی مرطوب نباشد، دچار خشکی می‌شود و این اتفاق برای یک نوزاد تازه متولد شده بسیار آزاردهنده است.

خشکی پوست در نوزادان به دلیل از بین رفتن رطوبت پوست رخ می دهد. این موضوع منجر به پوست انداختن و ترک برداشتن لایه ی فوقانی پوست کودک می شود.

عوامل خشکی پوست در نوزادان

تغییرات آب و هوا: تغییرات آب و هوا می توانند موجب کاهش رطوبت هوا شوند. این امر باعث می شود پوست رطوبت خود را از دست بدهد و سریعا هم خشک شود.

دمای محیط: اگر سیستم گرمایشی خانه ی شما در درجه ی خیلی بالا و یا خیلی پایین تنظیم شده باشد هوای داخل خانه رفته رفته خشک می شود که نتیجه ی آن نیز خشکی پوست در نوزادان است.

حمام طولانی مدت: طول کشیدن زمان حمام می تواند باعث خشک شدن پوست نوزاد شود. زیرا در طول مدت حمام کردن، پوست چربی طبیعی و محافظ خود را از دست می دهد و همین امر خشکی پوست را به دنبال خواهد داشت. به علاوه حمام کردن کودک با آب آغشته به کلر نیز می تواند باعث خشکی پوست او شود.

استفاده از صابون های خشن: استفاده از صابون هایی که برای پوست کودک مناسب نیستند می توانند موجب خشکی پوست شوند، زیرا این صابون ها برای پوست ظریف کودک بسیار خشن هستند.

 به روش هایی که می توانند برای درمان خشکی پوست آنها مثمر ثمر باشند می پردازیم:

استفاده از داروهای موضعی

داروهای موضعی می توانند شامل کرم هایی شوند که برای درمان اگزما، درماتیت سبوره (یک بیماری التهابی مزمن) و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای موضعی به مرطوب کردن پوست و پیشگیری از خشکی پوست و خارش و تسکین علائم آن کمک می کنند.

استفاده از لوسیون های مرطوب کننده

شما باید لوسیونی پیدا کنید که برای پوست حساس کودک شما مناسب باشد. یک متخصص پوست می تواند یک لوسیون مرطوب کننده ی مناسب را به شما معرفی کند.

چسب زخم مایع

از این روش درمانی برای کودکانی که پوستشان ترک برداشته و خون ریزی دارد استفاده می شود. چسب زخم های مایع همان کارایی چسب زخم های معمولی را دارند و می توانید آن ها را بدون نیاز به تجویز پزشک از داروخانه تهیه کنید.

  • قبل از استفاده از این چسب زخم ها حتما پوست کودک را بشویید و سپس خشک کنید.
  • در بسته بندی چسب زخم مایع یک روغن مایع و یک وسیله ی قلمو مانند وجود دارد. از این وسیله برای به کار بردن مایع روی پوست استفاده کنید.
  • اولین لایه از مایع را روی پوست بریزید و قبل از ریختن لایه ی دوم اجازه دهید، خشک شود.

این مایع باعث شکل گیری یک پوشش نازک می شود که از پوست در مقابل ترک برداشتن محافظت می کند. چسب زخم های مایع ضد آب هستند و می توانند به مدت بیش از یک هفته روی پوست بمانند. هنگامی که پوست التیام پیدا کرد چسب زخم مایع از روی پوست زدوده می شود.

اگر متوجه شدید که خشکی پوست کودک با مشکلات دیگری همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید. این مشکلات می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خونریزی شدید از پوست خشک و ترک خورده
  • خارش زیاد که باعث ناراحتی کودک شود
  • ترشح چرک و زرده از قسمت خشک پوست
  • تب همراه با خشکی پوست
  • بروز درد و نفخ شکم همراه با خشکی پوست

کلمات کلیدی : نرم افزار درمانگاه ازمایشگاه دندانپزشکی تصویربرداری داروخانه
مرجع خبر : http://giahyab.com