مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2625
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1397/04/23

آیا قارچ را می توان جایگزین گوشت کرد؟


 


آیا قارچ را می توان جایگزین گوشت کرد؟

بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه های قارچ خوراکی پیدا می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

آیا قارچ را می توان جایگزین گوشت کرد؟

 

قارچ از جمله سبزیجاتی است که حاوی پروتئین می باشد و به صورت خام و بخار پز مورد استفاده قرار بگیرد. در این مقاله به بررسی خواص قارچ و فواید دارویی آن می پردازیم.

 

قارچ یک ماده غذایی سالم است که سبب می شود با خوردن آن احساس سیری کنید. نتایج برخی از تحقیقات نشان می دهد افزایش مصرف مواد غذایی کم کالری که ارزش غذایی بالایی دارند( مانند قارچ ها) می توانند جایگزین خوبی برای غذاهای پر کالری باشند، بنابراین اگر می خواهید پرخوری را کنار بگذارید و بدون مصرف مواد پرکالری احساس سیری داشته باشید انتخاب قارچ ها به شما کمک می کند تا به این هدف برسید، البته فیبر موجود در قارچ ها هم در این مسیر شما را همراهی می کند.

قارچ ها پروتئین هم دارند اما نه به اندازه گوشت ها. هر 100 گرم قارچ حدود سه گرم پروتئین دارد اما پروتئین موجود در 100 گرم گوشت قرمزیا مرغ حدود 20 تا 30 گرم است. همین مقدار ماهی 15 تا 20 گرم پروتئین دارد، با این وجود قارچ از لحاظ داشتن پروتئین گیاهی در سطح خوبی است، به همین دلیل به گیاهخواران توصیه می شود برای جبرانکمبود پروتئین بدن شان در کنار سویا یا سایر منابع پروتئین گیاهی حتما از قارچ ها کمک بگیرند.

بتاگلوکان ترکیبی است که در بیشتر گونه های قارچ خوراکی پیدا می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، درنتیجه مقاومت بدن در مقابل بیماری ها و عوامل آلرژی زا بالا می رود. بتاگلوکان در قارچ هایی که کلاهک پهنی دارند بیشتر دیده می شود.

 

درمان آکنه

قارچ، سرشار از ویتامین D است. زمانی‌که به‌صورت موضعی بر آکنه قراربگیرد، خواص درمانی دارد. بنابراین، عصاره قارچ معمولا در محصولات مراقبت از پوست مخصوص آکنه، کاربرددارد.

 

روشن‌کننده طبیعی پوست

بعضی قارچ‌ها، اسیدکوجیک دارند که یک روشن‌کننده طبیعی برای پوست است. این اسید، از تولید ملانین بر سطح پوست جلوگیری‌می‌کند. اسیدکوجیک، سلول‌های جدید پوست را که بعد از لایه‌برداری سلول‌های مرده تشکیل‌شده‌اند، روشن‌می‌کند. این ماده، جایگزینی عالی برای روشن کننده‌های شیمیایی سمی مانند هیدروکینین که خطر ایجاد سرطان را دارد، است.

 

با ریزش مو مبارزه می‌کند

کم‌خونی یکی از معمول‌ترین دلایل ریزش مو است. کم‌خونی به‌دلیل کمبود آهن در خون به‌وجودمی‌آید. قارچ، منبع خوبی از آهن است و می‌تواند با ریزش مو مبارزه‌کند. آهن، یک ماده معدنی حیاتی است و در تشکیل سلول‌های قرمز خون نقش‌دارد، بنابراین مو را تقویت می‌کند.

 

کلسترول را می‌سوزاند

چون قارچ سرشار از پروتئین، فیبر و آنزیم است و کربوهیدارات پایین و کلسترول و چربی صفر دارد، می‌تواند با سوزاندن کلسترول پس از هضم، سلامت‌تان را حفظ‌کند.

 

خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد

فشار خون سبب می‌شود که قلب مجبور باشد بیش از حد فعالیت کند. بروز این مشکل می‌تواند علل فراوانی داشته باشد، اما مسدود شدن یا تنگ شدن عروق خونی، دلیل اصلی آن است. پتاسیم در شل کردن رگ‌های خونی ضروری است، در حالی که فیبر نقش برجسته‌ای در جلوگیری از تولید بیش از حد LDL دارد که باعث تشکیل پلاک می‌شود و می‌تواند رگ‌های خونی را مسدود کند.

 

کم‌خونی را درمان می‌کند

دلیل اصلی کم‌خونی کمبود آهن است. بله، شیوه‌ی درمان کم‌خونی به سادگی مصرف غذاهای حاوی آهن فراوان است و قارچ قطعا در بالای فهرست غذاهای حاوی آهن قرار دارد. آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و در مقایسه با دیگر غذاهایی که حاوی آهن هستند، تقریبا ۹۰٪ آهن موجود در قارچ می‌تواند به طور مطلوب جذب بدن شود. علاوه بر این قارچ همچنین حاوی ویتامین C است که می‌تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد.

 

قارچ؛ محبوب‌ترین سبزی
غیر از سویا، قارچ یکی دیگر از ماده‌های غذایی است که سرشار از پروتئین استقارچ ازجمله سبزیجات بسیار موثر و منبع غنی از ریزمغذی‌های موردنیاز بدن است. بیش از ۳۸هزار نوع قارچ وجود دارد که بعضی آنها سمی‌اند و بعضی آنها قابل خوردن هستند. رنگ، شکل و اندازه قارچ‌ها می‌تواند خیلی متنوع و مختلف باشد. برخی افراد با دیدن گونه‌های مختلف قارچ ترغیب می‌شوند آن‌را مصرف کنند، اما اولین توصیه به این دسته از افراد این است که از مصرف انواع قارچ‌ها که به‌صورت وحشی در مناطق جنگلی می‌رویند و شکل و بوی متفاوتی دارند، پرهیز کنند

توصیه می‌شود قارچ‌های وحشی را از اماکن قابل اطمینان خریداری کنید، زیرا بعضی قارچ‌های وحشی، سمی‌اند و می‌توانند به سلامت قلب، کلیه و کبد صدمه بزنند و حتی کشنده باشند.


کلمات کلیدی : قارچ جایگزین گوشت نرم افزار درمانگاه ازمایشگاه دندانپزشکی تصویربرداری داروخانه
مرجع خبر : www.alodoctor.com