مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2659
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1398/10/30

بیمارستان هوشمند چگونه کار می کند


بیمارستان هوشمند بیمارستانی است که به دلیل استفاده از فناوری های روز  بهتر و باهوش تر عمل می کند و درباره آنچه بیماران و پزشکان به آن نیاز دارند، کارآمد و خلاق تر عمل می کند به طوریکه از فناوری پزشکی  برای بهبود کیفیت و کمیت خدمات به بیماران بیشترین بهره برداری را می کند. توسعه بیمارستان هوشمند از سال 2009 با هدف یکپارچه سازی خدمات به بیماران گسترش یافت. هدف اصلی آن ایجاد بیمارستانی است که فناوری های هوشمند امروزی را در همه قسمتها از جمله بخش اورژانس، اتاق عمل و بخشهای تشخیص پزشکی مانند رادیولوژی و انکولوژی، رادیوتراپی، اندوسکوپی و سایر بخش های مراقبت ویژه مانند ICU و CCU، داروخانه و مهندسی پزشکی و همه بخشها پیاده سازی می کند.

ویژگی های بیمارستان هوشمند چیست

یکی از مولفه های اصلی بیمارستان هوشمند استفاده ترکیبی از خدمات تلفن همراه و وای فای چند منظوره است. این مولفه مهم امکان دسترسی سریع و گسترده به اطلاعات در کل بیمارستان را فراهم می کند. وجود یک چنین شبکه بی سیم با کارایی بالا در بیمارستان هوشمند،  تبادل اطلاعات و ارتباطات در هر زمان و به موقع برای همه کاربران در کل بیمارستان میسر می کند.

به محض اینکه داده ها واطلاعات در بیمارستان جمع آوری و ذخیره شد از طریق ابزار و فناوری و موبایلهای هوشمند برای همه قابل دستیابی خواهد بود. پزشکان به راحتی می توانند در هر لحظه همه اطلاعات بیماران را بر روی تلفن همراه و یا لب تاپ مشاهده کنند. اطلاعات مربوط به آزمایشات، رادیو لوژی و یا وضعیت بالینی بیمار را بدون نیاز به حضور فوری بر بالین بیمار سریعا بررسی کنند و دستورات لازم را به ویژه در مواقع بحرانی صادر کنند.

زیرساخت های هوشمند بیمارستان همچنین مجهز به فناوری سنسورهای هوشمند است که نظارت مستمر بر عوامل محیطی به صورت لحظه به لحظه انجام می دهد و پارامترهای کلیدی محیط را مانند دما، رطوبت، ذرات موجود در هوا، فشار هوای اتاقها، کیفیت هوا، نور و صدا را پایش می کند. اطلاعات حاصل از سنسورهای هوشمند برای کنترل عفونت بیمارستان و افزایش ایمنی محیط بیمارستان  به کار می رود به طوریکه شرایط بالقوه خطرناک محیطی را شناسایی کرده و سریعا آلارم می دهد و به این ترتیب امکان حل به موقع مشکلات را فراهم می سازد.

در یک بیمارستان هوشمند بیماران روی تخت های هوشمند بستری می شوند .فناوری به کار رفته در تخت های هوشمند قادرند وزن بیمار را هر لحظه پایش و اندازه گیری کنند. این تختها به ایستگاه خدمات پرستاری متصلند و بیمار به راحتی می تواند با کارکنان مراقبت بهداشتی در هر زمان ارتباط برقرار کند.


کلمات کلیدی : بیمارستان هوشمند
مرجع خبر : https://pulse.embs.org/november-2014/intelligent-hospital/