مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2896
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1400/11/25

کرونا/ اُمیکرون می‌تواند عوارض طولانی مدت برای افراد داشته باشد


دکتر هادی یزدانی، اظهار کرد: به دلیل اینکه مردم در سویه «امیکرون» به نوع خفیفی از بیماری کووید۱۹ دچار می‌شوند، احساس می‌کنند مانند یک سرماخوردگی عادی است و آن را جدی نمی‌گیرند در صورتیکه باید به این نکته توجه کرد که ما نمی‌دانیم این سویه باعث به وجود آمدن چه اختلالاتی در بدن، می‌شود.
 
یزدانی تصریح کرد: لانگ کووید یا عوارض طولانی مدت کووید۱۹ شامل مواردی است که این اختلالات بیش از ۱۲ هفته پس از بیماری طول بکشد و با دلایل دیگر نتوانیم آن را توجیه کنیم.
 
وی در رابطه با اندام‌هایی که در لانگ کووید درگیر می‌شوند، توضیح داد: لانگ کووید اغلب ارگان‌ها بدن را درگیر می‌کند اما ریزش مو، از دست دادن بویایی، احساس بوهای نامطبوع، اختلالات روانی یا تشدید آن، اختلالات خواب، سردرد، سرگیجه، ضعف، بی‌حالی، خستگی، اختلالات شناختی، سرفه و تنگی نفس، سردسته علائمی هستند که پس از اتمام دوران بیماری کووید۱۹ در افراد، مشاهده می‌شود.
 
این پزشک عمومی با بیان اینکه ریزش مو و از دست دادن بویایی مواردی است که خیلی بیماران را نگران می‌کند و به شدت رایج است، مطرح کرد: ما بیماران را رها نمی‌کنیم و پروسه درمان را برای هریک از اختلالات انجام می‌دهیم اما عوارض ناشی از لانگ کووید به درمان‌های رایج و معمول، جواب نمی‌دهد و شاید به مرور زمان، اطلاعات ما برای درمان این بیماران، بیشتر شود.
 
یزدانی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد مونث و در سنین بالا، بیشتر درگیر لانگ کووید می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه افراد با درگیری شدید یا خفیف بیماری ممکن است دچار لانگ کووید شوند، ادامه داد: افرادی که بستری می‌شوند و از تهویه مکانیکی استفاده می‌کنند، افرادی که در هفته اول بیماری بیش از پنج علامت داشتند، افراد مسن، افرادی که آسم دارند و افراد چاق، احتمال درگیری بیشتری با لانگ کووید دارند.
 
این عضو مجمع پزشکان عمومی کشور، ادامه داد: چاقی، فاکتور خطرناکی در بیماری کووید است و افرادی که BMI بالای ۳۵ دارند در ریسک ابتلای شدید به بیماری و استفاده از تهویه مکانیکی هستند بنابراین احتمال لانگ کووید در این افراد، بیشتر است.
 
یزدانی با بیان اینکه هنوز در رابطه با علائم و عوارض امیکرون، اطلاعات خاصی نداریم، گفت: این بیماری‌ها و اختلالات کم کم به عدد و رقم تبدیل می‌شود و نباید این تصور را داشته باشیم که امیکرون یک سرماخوردگی ساده است چون اطلاعاتی از آن نداریم.
 
وی خاطرنشان کرد: افراد با درگیری شدید یا خفیف بیماری ممکن است درگیر لانگ کووید شوند البته افرادی که فرم شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند احتمال درگیری بیشتری دارند و این به معنای آن نیست که افراد دارای بیماری خفیف، درگیر عوارض طولانی مدت آن، نمی‌شوند

کلمات کلیدی : ریزش مو، سرگیجه، ضعف، بی‌حالی، خستگی
مرجع خبر : akharinkhabar.ir