مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2651
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1398/10/23

برخی باکتری‌‌ها مقاومت بدن مقابل بیماری‌ها را افزایش می‌دهد


نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه دانش میکروبیوتا می‌تواند تغییرات شگرفی در دانش پزشکی به وجود بیاورد، گفت: برخی باکتری‌ها در بدن انسان نقش‌های حیاتی بر عهده دارند و حتی مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها را بالا می برند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر باقر لاریجانی در سمپوزیوم یک روزه میکروبیوم در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانش میکروبیوتا از حوزه‌های نوین دانشی است که می‌تواند تغییرات شگرفی در دانش پزشکی به وجود بیاورد، اظهار داشت: بدن انسان بیش از 100 تریلیون باکتری دارد که در انواع عملکردهای متابولیکی بدن نقش دارند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه تمام باکتری‌ها بیماری‌زا نیستند، تصریح کرد: برخی باکتری‌ها در بدن انسان نقش‌های حیاتی بر عهده دارند و حتی مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها را بالا می برند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سلول‌های میکروبی بدن انسان 10 برابر بیشتر از سلول‌های انسانی است، خاطرنشان کرد: 99 درصد ژنوم انسان بین افراد، مشابه است، در حالیکه کمتر از 20 درصد از میکروبیوم‌ژنوم مشابه است.

نائب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر به تاریخچه دانش میکروبیوتا اشاره و تصریح کرد: در سال 1990 ، پروژه ژنوم انسانی برای درک ژنتیک و در سال 2007، پروژه میکروبیوم انسانی برای درک رابطه بین تغییرات میکروبی و بیماری‌های مختلف در دو مرحله انجام شد.

وی با اشاره به نقش‌های محافظتی و متابولیکی میکروب‌های انسان، تشریح کرد: میکروبیوتا عملکردهای مختلفی از جمله تعدیل چگالی توده استخوانی، تنظیم ذخیره چربی، توسعه سیستم ایمنی بدن، بیوسنتز ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه، متابولیسم داروها، تنظیم سیستم عصبی، هضم غذا و مقاومت در برابر بیماری‌ها در بدن دارد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر افزود: ترکیب میکروب‌ها در دستگاه تنفس متناسب با میزان اکسیژن و ph محیط، متفاوت است.ترکیب میکروبی در مراحل مختلف زندگی متفاوت است که این تفاوت به دلیل شیوه زندگی، تغذیه، داروها و عوامل دیگر ایجاد می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: ترکیب میکروبی در مناطق مختلف جهان متفاوت است و لازم است با شناخت این ترکیب در جمعیت کشور بسترهای استفاده از این دانش در پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنیم.

وی از انجام پروژه‌های تحقیقاتی مختلف در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میکروبیوتا سخن گفت و تصریح کرد: این پژوهش‌ها حاکی از تفاوت میکروبیوم افراد چاق و لاغر است و ترکیب میکروبی در جمعیت ایران همانند دیگر کشورها نیست.


کلمات کلیدی : باکتری میکروب پیشگیری درمان پزشکی سلامت فناوری
مرجع خبر : www.tasnimnews.com