مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2657
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1398/10/28

معرفی انواع فناوری پزشکی در حوزه سلامت الکترونیک


تاثیر فن آوری در زندگی ما در حال افزایش است. امروزه برای خرید لباس، ارتباط با دوستان و حتی برای انجام کارهای مالی از اینترنت استفاده می­کنیم. بسیاری از افراد از فناوری پزشکی برای بهبود وضعیت سلامت خود استفاده می­کنند. به طور کلی به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتقا وضع سلامت و مراقبت­های بهداشتی سلامت الکترونیک گفته می­شود.

انواع فناوری پزشکی در حوزه سلامت الکترونیک

اصطلاح سلامت الکترونیک طیف گسترده­ای از فناوری پزشکی، سیستم­ها و نرم افزارها را در بر میگیرد که در ادامه به معرفی برخی از آنان می­پردازیم.

پرونده الکترونیکی سلامت

در واقع سوابق الکترونیکی پزشکی بیماران است و به کمک آن بیماران می توانند در هر مکانی به گزارش­های پزشکی خود دسترسی داشته باشند. پرونده الکترونیک را می توان به آسانی برای مشاوره با متخصصان مختلف به اشتراک گذاشت. در همین رابطه طرح سپاس (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران) به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت ایرانیان در وزارت بهداشت تدوین شده است.

نسخه الکترونیکی

پزشکان به راحتی می توانند نسخه الکترونیکی را برای داروسازان ارسال کنند و بیماران می­توانند هر زمان که بخواهند نسخه ها را چاپ کنند. پزشکان برای نوشتن نسخه الکترونیک سوابق قبلی بیمار را در دسترس خواهند داشت و همین نکته باعث می شود تا پزشکان با اطلاعات کاملی از شرایط بیمار اقدام به تجویز دارو کنند. به دلیل سیستمی شدن احتمال خطا در تحویل دارو با نسخه الکترونیکی کاهش خواهد یافت. هم اکنون در ایران نیز از نسخه الکترونیکی در بیمارستان های تامین اجتماعی استفاده می شود.

mHealth

به ارائه خدمات درمانی از طریق دستگاه های الکترونیک قابل حمل مانند تلفن های همراه، تبلت و غیره اشاره می کند. هم اکنون از mHealth برای نظارت بر شرایط بیماران بیماری های قلبی، دیابت، اوتیسم و آسم استفاده می­شود.

تله مدیسین یا پزشکی از راه دور

تله مدیسین به پزشکان اجازه می دهد تا با استفاده از فناوری­های ارتباطی، بیماران را از راه دور معاینه و درمان کنند.

جراحی از راه دور

به استفاده از روبات­ها و ارتباطات بی­سیم برای انجام عمل­های جراحی از راه دور اشاره دارد و یکی از پیچیده­ترین رویکردها در سلامت الکترونیک است که نیاز به پیشرفته­ترین تجهیزات در حوزه فناوری پزشکی دارد.

سلامت الکترونیک رویکردی مدرن برای ارائه خدمات درمانی است و استفاده از آن به همراه فناوری پزشکی در سراسر جهان در حال گسترش است و انتظار می­رود با پیشرفت تکنولوژی استقبال از آن در سال­های آتی افزایش یابد.


کلمات کلیدی : فناوری پزشکی سلامت، پزشکی، نرم افزار، سلامت الکترونیک
مرجع خبر : https://about.futurelearn.com/blog/types-healthcare-technology https://en.wikipedia.org/wiki/EHealth http://www.arums.ac.ir/vctreatment/fa/page/291/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D8%B3- https://www.ausmed.com/cpd/articles/what-is-mhealth