مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2671
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1398/11/27

تاثير استرس بر بينايي


مطالعات محققان دانشگاه ايالتي اوهايو آمريكا نشان مي‌دهد سطح بالاي استرس با انحطاط ماكولاي وابسته به سن، يكي از مهمترين دلايل نابينايي با افزايش سن، مرتبط است.

 

 

به نقل از پايگاه خبري مديكال ساينس، محققان 137 بيمار مبتلا به انحطاط ماكولاي وابسته به سن (AMD) را با استفاده از يك مقياس سنجش استرس به نام PSS مورد بررسي قرار دارند. نتايج نشان مي‌دهد سطح بالاي استرس با بيماري AMD مرتبط است.

محققان احتمال مي‌دهند دليل اين ارتباط اين است كه AMD يك بيماري التهابي محسوب مي‌شود و استرس يكي از مهمترين عوامل تحريك‌كننده التهاب است. دستيابي به نتايج دقيق‌تر نيازمند آزمايش‌هاي بيشتر است.

انحطاط ماكولاي وابسته به سن يا AMD، يكي از مهمترين علل نابينايي در سالمندان محسوب مي شود و يك پنجم افراد بالاي 75 سال به آن مبتلا هستند. اين بيماري بدون درد به مرور زمان ديد مركزي سالمند را كاهش مي دهد و به دو نوع انحطاط خشك و تر تقسيم بندي مي شود.

انحطاط ماكولا معمولا به دليل رسوب چربي و پروتئين در شبكيه چشم بوجود مي آيد كه مانع از رسيدن مواد مغذي به سلول هاي حساس به نور مي شود.

در اين عارضه، يك لايه از سلول هاي اپيتليال رنگدانه اي شبكيه (RPE) واقع در ماكولا، تخريب مي شوند. سلول هاي RPE، نقش مهمي در بينايي دارند و سلول هاي حساس به نور موسوم به گيرنده هاي نوري را پشتيباني مي كنند.

در انحطاط ماكولاي تر كه شديدتر از نوع خشك است، رگ هاي خوني غير طبيعي، مايع مخاطي يا خون را وارد منطقه ماكولا مي كند.بر اساس آمار مركز كنترل و پيشگيري از بيماري ها، در آمريكا حدود 1.8 ميليون فرد 40 ساله و بالاتر، به اين عارضه مبتلا هستند و اين رقم تا سال 2020 ميلادي، به 2.95 ميليون نفر خواهد رسيد.
در حال حاضر هيچ درمان قطعي براي اين بيماري وجود ندارد. نتايج اين تحقيقات در نشريه Optometry and Vision Science منتشر شده است.


کلمات کلیدی : تاثير استرس بر بينايي انفولانزا بیماری فناوری
مرجع خبر : http://elmamoz.blogfa.com