مهمان گرامی، خوش آمدید [ ورود ]
Skip Navigation Links
کد خبر : 2721
دسته بندی : اخبار فناوری
تاریخ خبر : 1400/03/17

چرا بیشتر واکسن ها به بازو تزریق می شوند؟


لیبی ریچاردز دانشیار پرستاری از دانشگاه پردو، پاسخ های روشنی ارائه داده است که راز تزریق بیشتر واکسن ها به بازو و عضله را تشریح می کند.

گزارش شده است که بیشتر واکسن ها به عضله تزریق می شوند و این به عنوان تزریق عضلانی شناخته می شود. برخی از واکسن ها به صورت خوراکی تجویز و برخی دیگر مستقیماً در زیر پوست تزریق می شوند.

اما چرا عضلات اینقدر مهم هستند و آیا محل تزریق واکسن مهم است؟

ماهیچه ها یک مکان عالی برای واکسیناسیون هستند زیرا بافت عضلانی، حاوی سلول های ایمنی مهمی است. این سلول های ایمنی، آنتی ژنی را که یک قطعه کوچک از ویروس یا باکتری مُرده در واکسن است، تشخیص داده و پاسخ ایمنی را تحریک می کند.

در مورد واکسن "Covid-19"، آنتی ژنی معرفی نمی شود بلکه طرح اولیه ای برای تولید آنتی ژن استفاده می شود. سلول های ایمنی موجود در بافت عضلانی این آنتی ژن ها را برداشته و به غدد لنفاوی ارائه می دهند.

تزریق واکسن در بافت عضلانی، واکسن را موضعی نگه می دارد و به سلول های ایمنی اجازه می دهد زنگ خطر را برای سایر سلول های ایمنی بدن به صدا درآورند و شروع به کار کنند.

هنگامی که واکسن توسط سلول های ایمنی موجود در عضلات شناسایی شد، این سلول ها آنتی ژن را به رگ های لنفاوی منتقل می کنند، سلول های ایمنی حامل آنتی ژن را به غدد لنفاوی می رسانند.غدد لنفاوی که اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن ما هستند، حاوی سلول های ایمنی بیشتری هستند که آنتی ژن های موجود در واکسن ها را تشخیص می دهند و روند ایمنی بدن شروع به تشکیل آنتی بادی می کند.

گروه هایی از غدد لنفاوی در نزدیکی مکان هایی که واکسن تزریق می شود، قرار دارند. برای مثال، بسیاری از واکسن ها به عضله دلتوئید تزریق می شوند، زیرا نزدیک به غدد لنفاوی دقیقاً زیر بغل است.

بافت عضلانی همچنین تمایل دارد که واکنش های واکسن را به صورت موضعی نگه دارد. تزریق واکسن به عضله دلتوئید ممکن است باعث التهاب موضعی یا درد در محل تزریق شود.

اگر واکسن های خاصی به بافت چربی تزریق شود، احتمال تحریک و واکنش التهابی افزایش می یابد زیرا بافت چربی، خون رسانی ضعیفی دارد که منجر به جذب ضعیف برخی از اجزای واکسن می شود.

واکسن هایی که شامل حاوی مواد کمکی یا موادی هستند که پاسخ ایمنی به آنتی ژن را تقویت می کنند باید به عضله تزریق شوند تا از تحریک و التهاب گسترده جلوگیری شود. مواد کمکی به چندین روش برای تحریک پاسخ ایمنی قوی ترعمل می کنند.

عامل حیاتی دیگری که با محل تزریق واکسن در ارتباط است، اندازه عضله است. بزرگسالان و کودکان سه ساله یا بیشتر تمایل به واکسیناسیون در قسمت فوقانی بازو و عضله دلتوئید دارند اما واکسیناسیون کودکان کوچکتر در اواسط ران آن ها انجام می شود، زیرا عضلات بازوی آن ها کوچکتر و رشد کمتری دارند.

تمام موارد مطرح شده در مورد واکسن آنفلوانزا و واکسن کرونا نیز صدق می کند و برای بیشتر بزرگسالان و کودکان، بازو بهترین محل واکسیناسیون است.

 


کلمات کلیدی :
مرجع خبر :